باغ فین کاشان
باغ فین کاشان
یک شنبه 27 شهريور 1390 ساعت 16:21 | بازدید : 907 | نویسنده : جالب ترین ها | ( نظرات )

باغ فین کاشان

در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه ي سليمانيه، باغ فين با مساحتي بالغ بر 23700 متر مربع قرار دارد اين مجموعه شامل سردر و برج و بار شتر گلو (حوضخانه) صفوي و قاجاري حمام کوچک و حمام سنتي، بناي کريم خاني، اتاق شاه نشين و موزه مي باشد.
احداث باغ را براي نخستين بار به پادشاهان آل بويه نسبت داده اند. عمارات کهنه ي باغ، در عهد ايلخانان مغول مرمت و بازسازي مجدد گرديده است. آثار موجود در اين باغ متعلق به دوره هاي اسلامي بويژه دوره سلطنت حکومت صفويه مي باشد.
اما قدمت و سرگذشت باغ همدوره با جاري شدن چشمه سليمانيه در اين منطقه مي باشد قبل از ورود به باغ، سردر 2 طبقه‌اي ديده مي شود که به وسيله پنجره هاي مشبک وبا عاليترين چوب تزئين شده است هنگام ورود با يک هشتي روبرو مي شويم که ازدو طرف به محوطه اصلي باغ راه دارد. در محوطه اصلي علاوه بر درختان، گلها و آب نماهاي موجود، يک ساختمان 2 طبقه که به عمارت کلاه فرنگي معروف است بر روي شتر گلوي شاه عباس قرار دارد.
اين باغ در زمان پادشاهان مختلف صفوي ميزبان وقايع گوناگوني بوده است. در سال 909 ه.ق با ورود شاه اسماعيل به کاشان، بزرگترين جشنهاي سلطنت وي در سر چشمه فين و با حضور جمعيت بزرگي از سران و مردم کاشان برپا مي گردد که توصيف کامل اين مراسم در کتاب تاريخ عالم آراي عباسي به صورت مفصل آمده است.
يکي از حمام هاي موجود در ظلع شرقي باغ به دستور وي ساخته مي شود که مخصوص سلاطين و شاهزادگان بوده است. مراسم تاجگذاري وي نيز در اين باغ برگزار مي گردد.
اين باغ محل اسکان و پذيرائي در زمان شاه عباس کبير نيز بوده، چرا که علاقه ي وافري به اين باغ و شهر کاشان داشته و در چندين سفر به کاشان در اين محل اقامت گزيده است.
وي بعد از رفع فتنه ترکمانها، دستور داد که جهت عمران و آبادي کاشان وسايل توسعه و پيشرفت صنايع محلي و بهبود شرايط عمومي اقدامات لازم پيگيري شود و براي اين کار خضراي نهاوندي را وزير کشور و مامور اجراي اين اموار نمود.

 

 

 

از طرف ديگر اين باغ محل تاجگذاري شاه عباس دوم بوده است، که از بزرگترين رويدادهاي رخ داده در اين باغ محسوب مي شود.
در زمان شاه صفي احداث باغ شاه جديد و بسياري از بناهاي حومه ي جنوبي شهر کاشان که به صفي آباد معروف هستند، اتفاق افتاد. همچنين عمارتي دو طبقه که براي ساخت آن از چوب و آهن استفاده کردند و بر روي شتر گلوي شاه عباسي بنا شده که عمارت کلاه فرنگي نيز ناميده مي شود، به اين شاه نسبت داده شده است.
در دوران حکومت قاجار نيز باغشاه فين دستخوش تغييراتي قرار گرفته است. به دستور فتحعلي شاه قاجار، حاج حسين خان صدر اعظم اصفهاني سرپرست حوزه حکمراني کاشان، همزمان با ساختمان مدرسه سلطاني، خرابيهاي وارده به باغ را مرمت نمود.
مرمت باغ تا سال 1226 ه.ق به طول انجاميد و در پايان با نقش و نگارهاي زيبا و لفريب تزئين شد. يکي از حمام هاي بزرگ ظلع شرقي در سال 1216 و به دستور وي ساخته شده که علاوه بر حوضخانه چهار طاقي با حوض جوشي که آب سرريز شده از آن به وسيله ي سه رديف کاشي از وسط خيابانهاي باغ مي گذرد. اين فضا شامل صفه اي وسيع و سر پوشيده با چهار ايوان و شاه نشين که سابقاً کف همه ي آنها از تخته سنگ هاي بزرگ مرمر فرش بوده است. سقف و طاق عمارت مزبور با انواع نقش و نگارهاي گوناگون هندسي تزئين شده که برخي از گوشه هاي آن هنوز پابرجاست. در حياط خلوت با اتاقهاي متعدد و ساير لوازم سکونت زندگي در دو طرف شمال و جنوب شتر گلو بنا شده است.
در سال 1242 ه. ق علي محمد خان نظام الدوله صدري اصفهاني پس از ازدواج با خورشيد کلاه خانم شمس الدوله دختر محبوب خاقان به حکومت کاشان منصوب مي شود و اندروني و حرمسراي در ظلع شمالي باغ در محوطه وسيعي احداث مي کند که بعدها به خلوت نظام الدوله معروف مي شود.

 


يکي از مهمترين و البته تلخ ترين وقايع تاريخ ايران و دوران قاجار در سال 1268 و زمان سلطنت ناصرالدين شاه، در اين باغ اتفاق افتاد. به دستور ناصرالدين شاه، «ميرزا تقي خان امير کبير» در حمام بزرگ اين باغ به قتل مي رسد که شرح واقعه بدين شکل است:
«در روز 8 ماه صفر 1268 هش به مردم فين خبر مي رسد که ميرزا تقي خان فراهاني صدر اعظم تواناي ديروز، به گناه مبارزه با فساد و دزدي و جلوگيري از رشوه خواري همانند گناهکاري پست با خانواده اش به کاشان تبعيد گرديد و در حياط خلوت نظام الدوله زنداني شده است و هر گونه آمد و شد و گفتگو با اطرافيان جز با رئيس نگهبانانش ممنوع مي باشد. عاقبت بعد از 40 روز، در روز 18 ربيع الاول امير را با وعده ي بازگشت به سمت وزيري که از سوي شاه صورت پذيرفته به حمام جنب باغشاه کشانيده و پس از ابلاغ فرمان شاه مبني بر قتل امير طريقه ي اعدام را به نظر وي رسانيدند. پس از ابلاغ، رگهاي هر دو دست وي را گشوده و شريانهايش را پاره کردند و وي را به شهادت رسانيدند.»
اين حادثه تلخ خاطره اي دل انگيز باغ را به فضايي غم انگيز مبدل نموده و در برابر ديدگان بازديد کنندگان به فضايي تاثير گذار مبدل گشته است. اما پس از شهادت گونه‌ي وي مردم کاشان بر آشفته و پيکر وي را با عزت و احترام تشيع و به دستور همسر وي در جوار مرقد سيد الشهدا به خاک سپردند.
حمامهاي موجود در باغ
حمامهاي قديمي اين بنا علاوه بر کاربري از جهت معماري داراي هنرهاي تزئيني بسيار زيبا از قبيل گچبري با مقرنس کاري، کاشيکاري، آجر کاري و نقاشي مي باشند.
 هر دو حمام باغ داراي دو بخش اصلي مي باشند: سربينه و گرم­خانه.
حمام بزرگ که داراي فضاي چال حوض مي باشد، داراي 2 سربينه با قاعده ي مستطيل مي باشد. سربينه ي اول که به ورودي نزديک است. سکويي در انتها ي بخاري ديواري حمام قرار دارد. وجود نورگيرهايي از کاشي مشبک که رو به باغ باز مي شود فضايي دل انگيز فراهم آورده که با رسمي بند و طلاکاري حک شده بر روي سقف اين زيبايي کامل تر مي شود که امروزه فقط بخشي از اين زيبايي پابرجا مانده است.
سربينه ي دوم حمام داراي حوضي در وسط مي باشد و مسير عبور و مروري در ضلع شرقي دارد که کف آن پايين تر از سطح سربينه است و درگاه هاي اطراف به آن باز مي شود.
از فضاي موجود اينطور به نظر مي­رسد که هنگام خروج از حمام بايد ابتدا از سربينه­ي دوم و سپس اول عبور مي کردند چرا که پس از اتمام حمام و خروج از گرم خانه ابتدا پاها را در حوض سربينه ي دوم شستشو مي‌دادند و سپس در هواي ملايم آن جا بدن را خشک مي نمودند و سپس آماده ي رفتن به سربينه ي اول براي پوشيدن لباس مي شدند.

 


براي ورود به گرم خانه بوسيله ي ميان دري که در هر حمام به صورت جداگانه بوده عبور مي کردند. ميان در اول به سان دالاني پرپيچ و خم و ميان در دومي فضايي است با قاعده ي مربع که هر دو با تغيير جهت و زاويه حرکت مانع ارتباط مستقيم سربينه و گرم خانه مي شوند. گرم خانه، قاعده يفضا به شکل مستطيل است. ستون هاي ميانه فضا را به 3 بخش تقسيم کرده که سر طاق رسمي بندي پي در پي آن ها را پوشانيده است.
همانطور که گفته شد هر دو «ميان در» به قسمت مياني گرم خانه راه دارند و در گاه خزينه مقابل همين قسمت است. دو حوض چهار­گوش در طرفين حمام قرار دارد که بر جاي حوض کوچکتر، در گذشته سکويي از مرمر شفاف قرار داشته است. اين سکو محل جلوس شاه يا درباريان بوده و اميرکبير نيز در اين محل به قتل رسيده است. اين سنگ تا سال­هاي 34 و 35 ه.ش بر جاي خود باقي بوده اما پس از اين سال­ها همراه با مابقي سنگ­ها و مصالح گران بها ربوده مي­شود.
دو خلوت وجود دارد که در طرفين خزينه قرار گرفته و راه اختصاصي به خزينه محسوب مي­شود. در انتهاي محور طولي گرم خانه، فضاي چال حوض قرار گرفته است. اين فضا که قاعده­اي مستطيل شکل دارد داراي حوضي وسيع در وسط مي­باشد که در ضلع مقابل ورودي فضاي چال حوض، غرفه­اي با قاعده­ي نيم هشت عقب نشسته که محل استراحت بوده است.
حمام کوچک که داراي شومينه اي با قاعده­اي مستطيل شکل است، سکوهايي در پيرامون خود دارد. دو غرفه با قاعده­ي نيم شش در طرفين سکوها واقع گرديده که اين فضا حوضي 8 گوش در ميانه و گنبدي بر روي آن دارد. ميان در اين حمام تير دالاني پرپيچ و خم وجود دارد. گرم خانه­ي اين حمام قاعده­اي مربع شکل به همراه سقفي مدور دارد. در ضلع مقابل ورودي گرم خانه، فضايي با قاعده­ي نيم هشت عقب نشيني کرده است. حوض مستطيل شکلي در ميانه­ي اين فضا قرار دارد مربوط به غرفه­ي اختصاصي شستشو بوده است. راه ورود به خلوت گرم خانه نيز از گوشه­ي همين فضا مي باشد. خزينه­ي حمام در کنار خلوت واقع است و راه ورود به آن از ميان يکي از اضلاع گرم­خانه شروع مي­شود.
امروزه ازاره­ها و تزئينات زيباي اين حمام کاملا از بين رفته و تنها بخش کوچکي از ازاره­ي کاشي آن در خلوت گرم­خانه باقي مانده است.
چشمه ي سليمانيه که ارتباط مستقيمي با باغ فين دارد منصوب به حضرت سليمان بوده و در قسمت غرب و پشتي باغ قرار دارد. عامل تشکيل حياط باغ فين آب اين چشمه است که از صخره­هاي زيرزميني کوه­هاي خُم و دُره تامين مي­شود. در طول مسير اين چشمه بيش از چهار سنگ آسياب وجود داشته که امروزه تعداد محدودي از آن­ها باقي مانده است.
در کنار چشمه نيز بنايي واقع گرديده که قسمت شمالي آن مربوط به زمان شاه سليمان صفوي مي­باشد. قسمت غربي آن نيز در سال 1329 ش توسط بازرگانان کاشاني با الهام از معماري دوره­ي ساساني ساخته شده است.
اين باغ زلزله­هاي متعددي را پشت سر گذاشته است، يکي زلزله­ي سال 982 در اواخر سلطنت شاه طهماسب اول و ديگري زلزله­ي سال 1192 ه.ش؛ ولي با اين احوالات دوباره بازسازي و مرمت گرديده است. در سال 1344 ش اين حمام بر اساس طرح اوليه­ي خود مرمت شده است. در سال 1350 نيز مرمت بعدي باغ صورت مي­پذيرد که طي تخليه و پاکسازي مجاري آب حمام بزرگ چند قطعه از مسکوکات دوره­ي صفويه نيز کشف مي­شود که حاکي از قدمت اين حمام از اين دوره بوده است.
در سال­هاي اخير به اهتمام آقاي مصطفوي مديرکل پيشين باستان­شناسي و با همکاري انجمن آثار ملي ايران بنا مرمت گرديده و علاوه بر تالار بزرگ شاه­نشين وسط، تمامي قسمت­ها به فرم قديمي خود بازسازي شده­اند.
اين بنا در تاريخ 15/9/1314 به شماره­ي 238 به ثبت تاريخي و ملي رسيده است.

برای دیدن عکس ها به ارامه بروید

 

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
رمز خواهی در طلب عضو شو........ باشه میگمjaleb123
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جالب ترین ها و آدرس jalebtarinha.LoXBblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را درکادر زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 116
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 7

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 143
:: باردید دیروز : 135
:: بازدید هفته : 284
:: بازدید ماه : 278
:: بازدید سال : 6081
:: بازدید کلی : 426194